INBOUD-MARKKINOINNILLA HERÄTÄT
ASIAKKAAN KIINNOSTUKSEN
JA LUOT PYSYVÄN ASIAKASSUHTEEN

Kun viestintä tuottaa lisäarvoa ja on asiakkaalle mielenkiintoista, saat hänet tutustumaan teihin ja hiljalleen syntyy asiakassuhde.

Inbound-markkinoinnissa laadukas sisältö inspiroi asiakasta valitsemaan juuri teidät

Inbound-markkinoinnin tavoitteena on kehittää yrityksen asiakassuhteita tarjoamalla heille räätälöityjä ja hyödyllisiä sisältöjä yrityksen tarjoamiin palveluihin liittyen asiakkaan ostopolkujen eri vaiheissa.

Nämä sisällöt tarjoavat asiakkaille hänen tarvitsemaansa tietoa silloin, kun se on hänelle hyödyllistä. Vastakohtana Inbound-markkinoinnille on perinteinen mainonta ja markkinointiviestit ulkoisissa kanavissa eli outbound-markkinointi.

Inbound-markkinoinnissa kyse on yrityksen omien kanavien laadukkaista sisällöistä. Niiden sisältämien viestien ei pidä olla liian markkinoivia tai myynnillisiä vaan pikemmin lukijaansa opettavaa ja inspiroivaa. Yleisiä sisältötyyppejä ovat artikkelit, blogit, ladattavat julkaisut, ilmaiset koulutussisällöt, podcastit. Näille peittoa kohderyhmässä tuotetaan esimerkiksi hakusanaoptimoinnilla sekä omilla ja muiden tekemillä sosiaalisen median päivityksillä.

Laadukas ja hyödyllinen Inbound-sisältö verkossa löytää helposti kunkin alan asiantuntijat, ja he jakavat tätä sisältöä edelleen omille verkostoilleen.

Inbdound-markkinointi on erittäin suosittua, koska se on osoittautunut tehokkaaksi tavaksi tavoittaa halutut kohderyhmät, kun samaan aikaan perinteinen markkinointi on menettänyt tehoaan.

Asiakkaalle hänen tarvitsemaansa
tietoa oikea-aikaisesti

Alla oleva esite on esimerkiksi luotu pääosin harkintavaiheeseen, jossa asiakas on etsimässä monista vaihtoehdoista sopivaa IT-kehityskumppania. Esite tarjoaa jo etukäteen vastauksia yleisimpiin kysymyksiin, joita kumppania etsivälle taholle tulee tällaisessa projektissa vastaan.

Lisäksi kerrotaan, millainen on tämän IT-palveluntuottajan tapa toimi ja kuinka heidän olemassa olevat asiakkaansa ovat saaneet lisäarvoa kumppanuudesta.

Yrityksen monipuoliset markkinointi- ja viestintäkanavat ovat tukena sisältöjen oikea-aikaisessa jakamisessa.

Inbound-markkinoinnissa oleellista on laadukkaan sisällön lisäksi oikea-aikaisuus. Erilaisia sisältöjä luodaan asiakkaan ostopolun eri vaiheisiin. Esimerkiksi tietoisuuden lisäämiseen sopiva sisältö voi olla erilaista kuin harkintavaiheeseen tai päätöksentekoon liittyvä sisältö.

Kai Lintinen

Viestijä, Refaineri

SC5
SC5
SC5
CS5
CS5
CS5
CS5
CS5
CS5
CS5
CS5
previous arrowprevious arrow
next arrownext arrow